Presentatie

Die ene patiënt...
Die mijn kijk op het vak veranderde

Door Hester Oldenburg,

Oncologisch-Chirurg, Antoni Van Leeuwenhoek

Hester Oldenburg is oncologisch chirurg in het AVL èn ervaringsdeskundige. Ze kreeg borstkanker en maakte de zorg vanuit patiëntperspectief mee.

Meer begrip

“Ik werd patiënt in mijn eigen ziekenhuis en kreeg mijn eigen ziekte,” vertelt Oldenburg. Ze werd verschillende keren geïnterviewd over haar ervaringen en krijgt nog steeds maandelijks opmerkingen van patiënten. “Ik kom uit een gezin met een lichamelijk gehandicapte broer, daardoor kon ik mij altijd al verplaatsen in een zieke medemens. Maar kennelijk ben ik dat nog meer gaan doen na mijn eigen ziekte. Patiënten vertellen mij dat ze zich door mij begrepen voelen, dat ik naast hen sta. Ik dacht dat ik dat altijd al deed, maar zij noemen dit opvallend.” Ze vertelt dat ze nu beter begrijpt hoe angstig patiënten zijn, omdat ze het zelf meemaakte. Dat emoties vaak overheersen, terwijl er in het contact met de patiënt vanuit wordt gegaan dat deze rationeel beslist. “Ik begrijp nu ook hoe belangrijk het is voor een patiënt om af en toe een kleine vraag te kunnen stellen, omdat ze gerustgesteld wil worden. Dat ze niet twee weken moet wachten op een afspraak.”

Bevoorrecht

“Toen ik eenmaal wist dat ik borstkanker had, wist ik wat ik wilde en bij wie. Natuurlijk in mijn eigen ziekenhuis, want ik weet dat mijn collega’s de beste zijn. Dat ik patiënt werd in mijn eigen ziekenhuis gaf enorme voordelen, want ik had toegang tot alles. Kreeg een uur na elke scan al de uitslag. En realiseerde mij toen pas hoe verschrikkelijk het is als je daar een week of langer op moet wachten. Wat voor andere patiënten de praktijk is.” Daarbij komt dat zij goed weet waar ze moet zijn voor welke zorg, maar dat de meeste patiënten die informatie niet hebben en daardoor geen afgewogen keuze kunnen maken. Ze toont een overzicht van borstkankerbehandelingen bij ziekenhuizen in Nederland: “Bij een paar krijg je nooit een directe reconstructie na de operatie. Dat kan toch niet? Waarom laten we die ziekenhuizen nog steeds borstkanker behandelen?”

Appen met de patiënt

Haar ziekte heeft haar kijk op zorg veranderd. “Ik vind dat we als dokters beter moeten luisteren, patiënten echte aandacht en behandelingen op maat moeten geven. Dat we op een moderne en snelle manier met ze communiceren en dat ze vaste contactpersonen krijgen. En het proces moet optimaal lopen, zodat we snel een uitslag kunnen bespreken.” Al deze dingen spreken eigenlijk vanzelf, zegt ze, maar “hoe gaan we het organiseren?” Als voorbeeld noemt ze dat ze graag zou appen met patiënten, maar dat ze haar mobiele nummer niet wil prijsgeven. “Appen zou vanaf een anoniem nummer moeten kunnen.” Jan van Bodegom, chirurg en oprichter van het Alexander Monro borstkankerziekenhuis en het Reinier Haga prostaatkankercentrum, vraagt haar wat ze morgen anders wil doen. Oldenburg: “Ik wil mijn eigen ‘voordeur’, mijn eigen unit zodat we nog duidelijker als borstkankercentrum kunnen functioneren. Ik wil dit in samenhang met het onderzoeksinstituut en de rest van het ziekenhuis. En ik zou willen dat elke patiënt met één telefoontje bij de juiste persoon komt en snel terecht kan. De toegang tot zorg moet echt beter en sneller.”

"De toegang tot de zorg moet echt beter en sneller."

Hester Oldenburg, Oncologisch Chirurg,

Antoni van Leeuwenhoek